X
تبلیغات
آموزش فلوت
آموزش فلوت
آموزش تصویری فلوت کلیددار

این DVD ، شامل چند ساعت آموزش تصویری فلوت کلیددار است که توسط استاد محسن قناعت تدریس می گردد.
مناسب برای افراد سطح مبتدی و متوسط.

نام مدرس :                 محسن قناعت

قیمت روی جلد :          6500 تومان

توضیحات :                  DVD آموزش تصویری چند رسانه ای (Multimedia) فلوت کلیددار

 

این DVD شامل مباحث آموزشی زیر می باشد :


با خرید پستی ، ابتدا محصول مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید ، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید


ارسال به سرتاسر ایران


[ محصولات آموزشی فلوت ]
+
کتاب تمرینات مقدماتی فلوت کلیددار - Marcel Moyse


نام محصول :   The Beginner Flutist - Le Debutant - Marcel Moyse
                                   
کتاب تمرینات مقدماتی فلوت کلیددار
                              برای فلوتیست های مبتدی - مارسل مویس
                                 

نوع محصول :                              کتاب

تعداد درس :                                13

تعداد صفحه :                               33

سطح نت ها :                      مقدماتی - ساده

نام ساز (ها) :                        فلوت کلیددار

تعداد ساز (ها) :                   تکنوازی (سولو)

سبک موسیقی :                        تمرین

قیمت :                                 6500 تومان

 
توضیحات :

این کتاب یکی از معروفترین و قدیمی ترین کتاب های تمرینات مقدماتی فلوت کلیددار بوده که برای نوازندگان مبتدی و تازه کار بسیار مفید می باشد .
لازم به توضیح است که کتاب ، The Beginner Flutist ، تنها از طریق این سایت به فروش می رسد و در بازار موجود نمی باشد...با خرید پستی ، ابتدا محصول مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید ، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید

ارسال به سراسر ایران


[ محصولات آموزشی فلوت ]
+
آهنگ فلوت

فلوتیست های عزیز

تا می توانید به موسیقی فلوت گوش دهید!

در این بخش شما می توانید آهنگ هایی را که در آن ها از ساز فلوت استفاده شده است ، دانلود کرده و گوش کنید.

این قسمت از وبلاگ به صورت هفتگی بروز می شود...


Afion - Pomnis Li
Afion - Marijo
Andrea Brachfeld - Memory Of You


Java Metronome 1.0
[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
مشکلات مربوط به ساز



سلام!

امروز قصد داریم راجع به برخی از مشکلات مربوط به ساز صحبت کنیم که امیدوارم براتون مفید واقع بشه.

تا مدت ها بعد از شروع یادگیری فلوت، بر خلاف خیلی از سازهای دیگه که از همون ابتدا میشه تقریبا صدایی با کیفیت از ساز تولید کرد، همیشه نمیشه ازش صدایی با کیفیت یکنواخت و خوب در آورد تا زمانی که لب فلوتیست کاملا فرم بگیره، این خودش مسئله مهمیه.
در واقع هر چقدر نوازنده به ساز مسلط تر بوده و در اصطلاح لب هایش روی ساز بهتر فرم گرفته باشه ، همواره قادر خواهد بود تا صدایی با کیفیت بهتر و یکنواخت تری از ساز بدست بیاورد.
بعضی وقت ها که شروع به نواختن می کنید ، حس می کنید که کیفیت صدای تولیدی باب میلتون نیست. این خودش می تونه دلایل مختلفی داشته بشه.
باید بدونید که مهمترین دلیلش این هست که شما حتی علیرغم اینکه چند سال هست فلوت می نوازید، ولی به دلیل اینکه هنوز لبتون (حفره بین دو لبتون) بر روی ساز شکل ثابت و با کیفیتی نگرفته، شما نمیتونید همیشه صدایی با کیفیت از سازتون بگیرید. این مشکل تنها با تمرین زیاد، و حتی بیشتر از اون صبر و چندین سال نواختن برطرف میشه. طوری که حفره بین دو لب شما شکل ثابت و بهینه ای پیدا می کنه و شما همواره قادر خواهید بود که یک صدای با کیفیت از فلوت بدست بیارید.

یک دلیل مهم و عمومی می تونه دمیدن زیاد در ساز باشه.

وقتی شما برای مدت طولانی فلوت می نوازید ، بخار آب زیادی در لوله فلوت جمع میشه ، تا جایی که اگر این آب رو از داخل لوله خشک نکنید ، اونقدر زیاد هست که با مایل گرفتن فلوت ، از قسمت سر فلوت سرازیر شده و به قسمت بدنه ساز می رسه که اگر این آب به تامپون ها برسه ، و موجب خیس شدنشون بشه ، کلید های خیس شده ، خوب عمل نمی کنند و برخی از نت های فلوت (خوب) نواخته نمیشن.
پس بهتره است که حداکثر هر نیم ساعت یکبار داخل فلوت رو با پارچه مخصوص فلوت خشک کنید و بعد ادامه بدید.


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
فلوت کلیددار

 

فلوت کلیددار (کلیدی) رایج ترین نوع فلوت در دنیاست. نام اصلی آن فلوت بوهم (Boehm Flute) است که نام سازنده آلمانی آن می باشد. البته آنرا به نام های Concert Flute و Modern Flute هم می شناسند، در ایران هم به فلوت کلیددار معروف است.

گستره صدای این فلوت 3 اوکتاو است.

در ساخت آن بالغ بر 150 قطعه استفاده می شود، شامل مجموعه ای از: کلیدها، فنرها، پین ها، پیچ ها، اهرم های نگهدارنده، و سه قسمت ساختمان اصلی آن:

- سر فلوت (Head Joint) که سوراخ دهنی فلوت بر روی این قسمت قرار دارد.
- بدنه اصلی فلوت (Body) که کلیدها و......(سایر قطعات) عمدتاً بر روی این قسمت سوارند.
- پای فلوت (Foot Joint) که قسمت انتهای فلوت است.  

معروف ترین مارک های این نوع فلوت عبارتند از: Yamaha, Jupiter, Armstrong, Buffet, Pearl, Altus, Abell, Winston

کوچکترین عضو این خانواده، پیکولو (Picolo) نام دارد و صدای آن یک اکتاو بالاتر از فلوت معمولی شنیده می شود. فلوت پیکولو در اواخر قرن هجده میلادی اختراع و ساخته شد و در ارکستر سازهای نمادی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلوت فقط دارای دو قسمت الحاقی است. (طول: ۳۳cm)

فلوت کلیددار - پیکولو- Picolo


فلوت کنسرتی (Concert) رایج ترین نوع فلوت کلیددار است. این فلوت سه اوکتاو نت را می نوازد و در موسیقی کلاسیک و جاز و در ارکستر سازهای بادی مورد اسفاده قرار می گیرد.  (طول: cm 67)

 

فلوت کلیددار - کنسرت - Concert Flute

 

فلوت آلتو (Alto) این فلوت، تقریباً شبیه فلوت کنسرتی است و صدای نرم و ملایمی دارد. (طول: cm 86)

 

 

فلوت کلیددار - آلتو - Alto


فلوت باس (Bass)، عضو بزرگ این خانواده است که در قرن بیستم اختراع و ساخته شد و بیشتر در موسیقی فیلم و جاز استفاده می شود و صدای بمی دارد.  همانطور که ملاحظه می کنید سر باس فلوت مانند عصا خم شده، به همین جهت نگه داشتن آن راحت تر است. (طول: cm 146)

در این عکس از پایین به بالا به ترتیب: پیکولو (Picolo) - کنسرت (Concert) - آلتو (Alto) - باس (Bass) نشان داده شده.


فلوت کلیددار


خصوصیت بعدی این نوع فلوت ها، باز یا بسته بودن سوراخ های روی کلیدها است.



 Open Hole (French Style) - Closed Hole (Plateau Style)

 
Plateau Style , Closed Hole   (سوراخ بسته)

Closed Hole (سوراخ بسته) نوع معمولی این فلوت است، کسانی که تازه قصد دارند فلوت کلیددار یاد بگیرند، معمولاً با این نوع فلوت شروع می کنند.


French Style , Open Hole   (سوراخ باز)

Open Hole (سوراخ بسته) نوع حرفه ای این فلوت است.

 

حالا اصلاً کارایی این سوراخ ها چیه؟

 

ببینید، فرض کنید که شما از نوع Closed Hole استفاده می کنید و می خواهید چند نت را یک نفس بنوازید. وقتی که کلیدها را بسته یا باز می کنید، در واقع سوراخ ها به یکباره باز یا بسته می شوند و صداهای شدیدتری حاصل می شوند.
ولی نوع
Open Hole این فلوت به شما این توانایی را می دهد که با کشیدن انگشتان خود بر روی سوراخ ها، آن ها را به آرامی بسته یا باز کنید که در نتیجه، صدای دلینشین تر و ملایم تری بدست می آید.

 

دقت کنید که در نوع Open Hole تنها کلیدهایی که انگشتان بر روی آنها قرار می گیرند، لازم است که سوراخ دار باشند. به استثناء کلید سل. می دونید چرا؟ نمیگم تا تو خماریش بمونید. شوخی کردم منم نمی دونم. اگه فهمیدم میگم...

مشخصه بعدی این نوع فلوت، نوع پایه آن است:

C-Foot
در این نوع پایین ترین (بم ترین) نتی که می تونید بزنید نت دو (DO) هست.

نوع پایه - C-Foot



B-Foot

در این نوع پایین ترین (بم ترین) نتی که می تونید بزنید نت سی (SI) هست.

نوع پایه - B-Foot



با تشکر از:      مارشال دوگول - Marshal Do gol


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
نحوه دمیدن در ساز



سلام!

در این پست می خوایم کمی در مورد نحوه دمیدن و در واقع چگونگی درآوردن صدا از فلوت کلیددار صحبت کنیم.
خب، اگر تازه شروع کردید و مبتدی هستید، حتماً تا حالا متوجه شدید که فلوت کلیددار جزو مشکل ترین سازهاست. خیلی ها رو دیدم که این ساز رو شروع می کنند، ولی چون نمی تونن صداشو در بیارن، بی خیال میشن و میذارن کنار. ولی شما ناامید نشید، چون با تمرین زیاد میشه از عهده انجام سخت ترین کارها بر اومد.
اگر به این ساز علاقه دارید و آدم سخت کوشی هم هستید، بهتون قول می دم که ماه به ماه پیشرفت خواهید کرد و روزی میرسه که یاد اون روزای اول میفتی، یادش بخیر، حتی نمیتونستی صدای ساز رو در بیاری! یا اونقدر برات بد دست بود که، انگار قراره کلنگ دستت بگیری و تعجب می کنی از این همه ترقی، و استعدادی که ازش بی خبر بودی!
پس به من اعتماد کنید! هرچند که من هم یه نوازنده غیر حرفه ای و مبتدی ام، ولی این مسیر رفتم، و مطمئنم که تجربیاتم کمکتون میکنه...
خب، خیلی حرف زدم، بگذریم، بریم سر اصل مطلب:     (دمیدن درون ساز و درآوردن صدای ساز)

فرم لب ها

* لب هاتون رو به حالتی در بیارید که انگار میخواید لیمو ترش بچشید.
* در همین وضعیت حفره ای (سوراخی) کوچک، میان لب ها ایجاد کنید. این حفره محل عبور یک جریان هوای صاف و پیوسته است.
* لب هاتون رو نه قنچه کنید و نه به حالت لبخند (کشیده) در بیارید، یه چیزی بین این دو تا.
* هیچ یک از لب های بالا یا پایینتان را به سمت جلو یا عقب متمایل نکنید. هر دو لب، باید در یک راستا و در حالت عادی باشند. 
* عضلات صورت و لب های خود را به هیچ وجه سفت و منقبض نکنید. لب ها باید آزاد باشند و نباید از فرم اولیه شان خارج شوند.

                                                 فرم لب ها - آموزش فلوت

قرار دادن لب ها بر روی دهنی ساز

حال باید لب پایین خود را بدون آنکه فرم آن بهم بخورد بر روی دهنی ساز قرار دهید. لب ها باید کاملاً آزاد و راحت بر روی ساز قرار بگیرند طوری که به قول جناب (استاد) رحیمی اگر کسی به ساز ضربه بزند، ساز براحتی از لب شما جدا شود. پس لب خود را بر روی ساز فشار ندهید، چون در اینصورت فرم اولیه آن بهم می خورد.
لب پایین خود را تا کمتر از نصف سوراخ دهنی از لبه سوراخ جلوتر آورده (باز هم تاکید می کنم که فرم لب هایتان بهم نخورد یعنی لب خود را بر روی دهنی فشار ندهید و اینکار را نرم و ملایم انجام دهید). پیشنهاد می کنم، اوایل، اینکار را در مقابل آینه انجام دهید.

درآوردن صدای ساز


حال برای درآوردن صدا از ساز، قسمت سر فلوت (Head Joint) را به تنهایی دستتون بگیرید، کف دست راستتون رو بر روی سوراخ لوله آن قرار دهید، لب پایین رو طبق اصولی که گفته شد بر روی سوراخ دهنی قرار دهید اکنون سعی کنید که از حفره مابین لب هایتان، جریان صاف، حجیم و ملایمی از هوا را با زاویه ۴۵ درجه به سمت لبه مقابل سوراخ دهنی نشانه گرفته و بدمید. اگر این کار را درست انجام داده باشید، صدای بمی خواهید شنید و اگر دست راست خود را از سوراخ لوله سر فلوت (Head Joint) بردارید، صدای زیری شنیده خواهد شد.
پیشنهاد میکنم، چند روز اول، فقط با قسمت سر فلوت تمرین کنید، به دلیل اینکه برای یه نوازنده تازه کار، جدای از درآوردن صدای فلوت، دست گرفتن ساز هم براش سخته و در واقع سنگینی ساز باعث میشه که سر فلوت به درستی رو لب قرار نگیره و همین، کار شما رو بیش از پیش سخت میکنه.
با این روش شروع کنید، بعد از چند روز فلوت رو سرهم کنید و بعد امتحان کنید. خودتون متوجه میشید که چقدر راحتتر از قبل میتونید صدای ساز رو در بیارید و پیشرفت خوبی داشتید.
اگر موفق نشدید صدای ساز رو در بیارید، نگران نباشید. هنوز چند تا نکته مونده...
یه نکته مهم اینه که وقتی دارید به لبه سوراخ می دمید، باید سعی کنید که هوا را با استفاده از ماهیچه های دیافراگم خود بدمید، نه از داخل دهان یا گلو. فوت نکنید!!! بدمید!!! انگار که دارید نفس عمیقی می کشید، سوراخ مابین لبهای شما باید کوچک باشد، طوری که وقتی دارید نفس می کشید، هوایی که خارج می شود، صاف و حجیم باشد، اگر لبهاتون و ببندید و فوت کنید، این هوا دیگر نه حجیم خواهد بود، نه صاف و یک جهت.
یه نکته دیگه اینکه هوایی را که به سمت سوراخ می دمید باید به لبه سوراخ برخورد کرده و شکافته شود، تا صدا تولید شود. شاید زاویه دمیدن را درست رعایت نمی کنید. پس در حالی که هوا را به سمت لبه سوراخ می دمید، لوله فلوت را کمی به سمت جلو و عقب بچرخانید تا هوا دقیقاً به لبه سوراخ برخورد کند و تولید صوت کند. همچنین میتونید، دست راستتون رو مقابل دهان تون نگه دارید و بعد بدمید، ببینید چقدر از هوا به دست شما برخورد می کند، هوایی که دست شما لمس می کند، باید خیلی اندک باشد و بیشتر این حجم از هوا باید به لبه سوراخ برخورد کند.
این چند تا نکته رو سعی کنید که رعایت کنید. یه کم سخته. ولی خیلی زود عادت می کنید طوری که یه روز چشم بسته می نوازید، به هر حال نا امید نشید، چون درآوردن صدای ساز خودش ممکنه مدت ها طول بکشه و کار سختیه ولی با تمرین، به مرور در شما نهادینه میشه، اینکار فقط تمرین و صبر و حوصله می خواد.
امیدوارم موفق به درآوردن صدای ساز شده باشید.
فعلاً چیزه دیگه ای به ذهنم نمی رسه، اگه بازم نکته ای بود می نویسم.

موفق باشید

 


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
انگشت گذاری اوکتاو اول فلوت کلیددار
 

 

انگشت گذاری اوکتاو اول فلوت کلیددار 


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
اوکتاو اول



بازم سلام به همه فلوت زن (نواز) های عزیز!

مطلب این پست راجع به نواختن نت های اوکتاو اول فلوت کلیددار هست.
تا اونجا پیش رفتیم که صدای ساز رو بتونیم در بیاریم. اگر تا حدودی هم در این کار موفق بودید، برا شروع خوبه.
همونطور که گفتم، باید از اوکتاو اول شروع کنیم، چون راحتتره.
از نت سی شروع کنید (به مطلب «انگشت گذاری اوکتاو اول» رجوع کنید)، خب، بدمید. چی شد؟ صدایی اومد؟ با فرض اینکه شما تمرینات مطالب قبلی رو انجام داده باشید، خب احتمالاً یه صدایی در اومده. ولی شاید باب میلتون نیست، یا یه دفعه صدا به نظرتون عالیه، دفعه دیگه واضح نیست و خش داره.
ببینید، اینو کاریش نمیشه کرد. مثلاً یه بار که ساز رو دستتون میگیرید و شروع به زدن میکنید، میبینید که صدای تولید شده باب میلتونه و فکر میکنید که قلقشو فهمیدید که فرم لبتون و.... باید چجوری باشه، ولی دفعه بعد، بازم میبینید که صدای تولید شده رسا نیست، مثلاً هوا زیاد داره یا خش داره یا.... این مشکلی نیست که فکر کنید، با دونستن یه سری نکات و رعایت اونا حل میشه، این مشکل، به مرور زمان و تمرین نیاز داره، باید حوصله کنید و پیوسته تمرین کنید، چند ماه بعد، این توانایی رو خواهید داشت که همواره صدایی رسا، گوشنواز و دلنشین تولید کنید.
من خودم تو اون چند ماه اول، بابت همین قضیه خیلی عصبی میشدم. هی میگفتم این ساز چرا اینجوریه؟! چرا یه بار صداش عالیه دفعه بعد دوباره خرابه؟!؟ فکر میکردم باید یه نکته ای رو رعایت کنم که نمیکنم، برا همین هر بار دنبال این نکات بودم. ولی فایده نداشت تا اینکه بعد از چند ماه احساس کردم که این ایرادها داره برطرف میشه، الان نمیگم که همه چیز عالیه، ولی ۸۰-۹۰ اوقات میتونم صدای رسایی تولید کنم.
بازم خیلی پر حرفی کردم و اما اصل مطلب:
درسته که اوکتاو اول راحتتر از اوکتاو دوم و سوم هست، ولی به هر حال قلق خاص خودشو داره.
اول اینکه نواختن نت های اوکتاو اول، نیاز به فوت (هوا) حجیم داره. منظورم از فوت حجیم اینه که سوراخ بین لبهاتون رو کمی گشادتر کنید تا هوای حجیم تری بتونید بدمید. البته شدت فوت شما نباید از یه حدی بیشتر بشه، چون در این صورت بجای صداهای بم اوکتاو اول، صدای زیر و احتمالاً گوش خراشی خواهید شنید. پس فوت، حجیم و ملایم.
مسئله بعدی که میخوام بگم، زاویه فوت شماست. سعی کنید که این هوای حجیم رو، با یه زاویه ای بیشتر از ۴۵ درجه، یعنی کمی عمودی تر بدمید.
کار سختی نیست، این قسمت از کار باید تبدیل به اولین نقطه قوت شما بشه، چون خیلی ساده ست.


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
وضعیت بدن در هنگام نواختن

 

بهترین حالتی که برای نواختن فلوت توصیه میشه، وضعیت ایستاده است. وقتی شما ایستاده می نوازید، راه تنفس شما کملاً آزاد است و راحت تر نفس می کشید، در نتیجه کیفیت صدای تولید شده هم بهتر است.

البته می تونید بصورت نشسته هم بنوازید، در اینصورت سعی کنید، قوز نکنید و راست بشینید تا بتونید به راحتی نفس بکشید. همچنین اگر میشینید، دقت کنید که رو ساز خم نشید، سرتون و رو به پایین خم نکنید و کاملاً در راستای افق نگه دارید. چون اینکار باعث میشه بزاق دهنتون در هنگام دمیدن درون ساز در پشت لبهاتون جمع شده یا از دهنتون خارج بشه و مانعی برای خروج راحت هوا از حفره میان لبهایتون بشه.

این موضوع جای بحث بیشتری داره.

در مورد اینکه شما بنشینید یا ایستاده بنوازید، خب معلوم شد که ایستاده بهتره. ولی بعضی وقت ها هست که ممکنه رمق ایستادن نداشته باشید، خسته باشید و نتونید زیاد سرپا بایستید. شاید خنده دار و اشتباه باشه، ولی من خودم بعضی وقت ها شده که بصورت خوابیده هم فلوت زده ام که البته مشکل این کار اینه که خیلی زود دستم خواب میره و مجبور میشم تنبلی رو کناز بذارم و از جام بلند شم. 

 


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
مراقبت و نگهداری از فلوت

 

همیشه با ملاحظه و دقت با فلوت خود رفتار کنید. فراموش نکنید که هر سازی ظرافت و حساسیت خودش را دارد و فلوت هم ساز ظریف و حساسی است. پس بیش از حد فلوت را دستکاری نکنید، چون به مرور زمان ممکن است که پیچهای تنظیم کلیدهایش بیش از حد شل یا سفت شده و سازتون از کالیبر خارج بشه (تنظیمش بهم بخوره).

حتماً می دونید که با دمیدن هوا به درون ساز، بخار آب موجود در نفس شما بر اثر میعان، بر جداره داخلی لوله ساز می نشیند و ساز خیس می شود. پس بعد از پایان کار، فلوت را با پارچه مخصوصش کاملاً خشک و تمیز کنید، البته نگران زنگ زدن ساز نباشید، چون در ساخت فلوت های کلیددار از آلیاژهایی استفاده می شود که در برابر اکسیداسیون مقاوم اند. ولی بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و داخل ساز را خشک نگه دارید، به هر حال اگر فلوت را خیس رها کنید، جدای از خطر زنگ زدن، به مرور زمان داخل فلوت جرم میگیرد و کثیف می شود و آنوقت احتمالاً مجبور می شوید وقت بیشتری رو برای تمیز کردنش صرف کنید.

خلاصه فلوت را از رطوبت و گرد و غبار حفظ کنید و بعد از پایان کار، فلوت را حتماً در کاور (جلد)(پوشش) محافظش قرار دهید.


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
انگشت گذاری اوکتاو سوم فلوت کلیددار
 

چارت انگشت گذاری اوکتاو سوم فلوت کلیددار

 


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
انگشت گذاری اوکتاو دوم فلوت کلیددار



انگشت گذاری اوکتاو دوم فلوت کلیددار


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+
اوکتاو دوم



سلام،

امروز میخوایم در مورد نواختن نت های اوکتاو دوم فلوت کلیددار صحبت کنیم.
همونطور که احتمالاً خودتون هم می دونید، قسمت مشکل کار از همین جا شروع میشه، چون بدست آوردن یه صدای صاف و رسا و بدون خش در اوکتاو دوم و سوم، راحت نیست، ولی در عین حال، رسیدن به تسلط در نواختن این نت ها ، غیر ممکن هم نیست، همونطور که قبلاً هم گفتم، باید اونقدر با صبر تمرین کنید، تا به جایی برسید که صداهای زیر رو هم بتونید صاف و رسا تولید کنید، طوری که حداقل خودتون از کارتون راضی باشید.
اول از همه اینکه یه نگاه به چارت انگشت گذاری اوکتاو دوم بندازید. بجز نت های دو دیز، ر، ر دیز، نحوه انگشت گذاری بقیه نت ها عین نت های اوکتاو اول هست.
همونطور که در مطالب قبلی گفتم، در نواختن نت های اوکتاو اول به هوای پر حجم و ملایم نیاز داریم ولی در اوکتاو دوم، هوا باید پر فشار تر و کم حجم تر (تیز تر) باشد.
اگه یادتون باشه، در مطلب مربوط به اوکتاو اول گفتم که هوایی که می دمید، باید صاف و یکنواخت باشه و برای اینکار شما باید هوا را از ریه هاتون بگیرید و مثل وقتی که نفس عمیق می کشید، هوا را به بیرون بدمید (بازدم کنید). این نکته در اوکتاو دوم خیلی مهم تره، چون شما باید هوای صاف و پر فشارتری به داخل فلوت بدمید تا صدای دلنشینی حاصل بشه، در غیر اینصورت، یعنی اگر نفس شما غیر یکنواخت و کم فشار باشه، صدای خش دار و نا مطلوبی حاصل میشه.   
هر چقدر از نت های ابتدایی اوکتاو دوم (دو – ر – می) به سمت نت های انتهایی پیش میروید، شدت دمش هوا را هم باید افزایش دهید. شما برای نواختن هر نت از اوکتاو دوم، یک گستره مجاز از شدت هوا دارید، مثلاً فرض کنید برای نت دو از شدت 1 تا 3، نت ر از شدت 3 تا 5، نت می از شدت 5 تا 7، (تا آخر.......) مجاز هستید که با این فشارها هوا را بدمید، حال اگر کمتر از این حدود بدمید صدای زیر اوکتاو دوم حاصل نمیشه و در واقع شدت دمش شما هنوز در منطقه اوکتاو اول هست و اگر بیشتر از حد تعیین شده بدمید، فلوت سوت می کشه، یعنی شما بیش از حد شدید دمیدید.
بزرگ ترین مشکل در این قسمت اینه که، شما بعنوان یه نوازنده تازه کار، قاعدتاً نفس کم حجم و ضعیفی دارید و همین باعث میشه که نتونید بصورت ممتد، یکنواخت و قوی هوا را به داخل فلوت بدمید.
نکته دیگه ای که باید خدمتتون عرض کنم، شدت «تووو» یا «تااا» یی هست که برای نواختن هر نت اعمال می کنید، این درست که من گفتم اوکتاو دوم به هوای پرفشارتری نیاز داره، ولی خیلی وقت ها آدم با زیاده روی شور یه کارو در میاره. پس زیاد هم سخت نگیرید، شما به یه توده هوای پرفشار و در عین حال با حفظ خونسردی و آرامش نیاز دارید.
خلاصه اینکه نباید زود ناامید شید، چون رسیدن به یه حد قابل قبول ممکنه ماه ها طول بکشه و همینجاست که می گم باید تمرین کنید و صبر داشته باشید، چون یه قسمت از کار دونستن یه سری نکات و تمرین کردنه ولی قسمت دیگه کار، اینه که لبهاتون فرم بگیره و دستگاه تنفسیتون تقویت بشه و اینها تنها با گذشت زمان امکان پذیر خواهد بود.

وقت بخیر...


[ آموزش فلوت کلیددار ]
+